Kép forrása: http://www.karlheinzstockhausen.org/
Nem lenne teljes a kép Karl-Heinz Stockhausen nélkül, nem csak azért, mert a 20.század egyik legfontosabb zeneszerzője, hanem mert életművét átszövik a fuvoladarabok, többségüket Kathinka Pasveer-nek írta; – egyébként Stockhausen lánya Christel is fuvolázik.
Stockhausen-nek két mikrotonalitású szólóműve is van – a most tárgyalt darabon kívül van még a XI című mű (de erről később) -, mindkettőt közelebbről meg nem határozott dallamhangszerre írta, de vajon van-e alkalmasabb hangszer a mikrotonalitásra, mint a fuvola? A nyolc soros szisztémájú lejegyzés voltaképpen 16 mikro-intervallumot definiál. A felső, egyedül álló sor és a rajta lévő áthúzott fejű hangjegyek a játékos csukóján és bokáján elhelyezett csengettyűk megszólaltatását jelzik.
A alábbi képen Kathinka Pasveer fuvolafogás-megoldásaiból láthatunk részletet:
A kottapéldás forrása: http://stockhausenspace.blogspot.hu/
És a darabot is az ő előadásában hallhatjuk:
YPSILON für ein Melodie-Instrument mit Mikrotönen