Flautottocento

“ottocento” azaz nyolcszáz, az 1800as évek fuvoláiról van szól. Míg a barokk fuvolák hangzásképét eléggé jól ismerjük – hála a sok, traverso-n játszó historikus fuvolásoknak – addig a 19.század első felének fuvoláiról nagyon keveset tudunk. Pedig ez volt a virtuóz korszak felfutása, amikor az előadók egyre többet követeltek hangszerüktől. A történet vége ismert; Theobald Böhm megalkotta a mai fuvolát, amely messze meghaladta a korábbi konstrukciókat. Még is, a Böhm előtti fuvolákról alig tudunk valamit. Még ma is igen kevesen vannak, akik ezekre a fuvolákra specializálódtak és értő módon, az akkori hangideálnak megfelelően meg tudják szólaltatni. A specialisták egyiket Paolo Dalmoro, aki nem csak a kor előadási darabjait, hanem etűdjeit is megszólaltatja. E cikk végén több webes elérhetőségét is megadtam, ahol rengeteg mai repertoár darabot is hallhatunk Böhm előtti hangszereken, ide csak néhány közismert darab felvételét szúrtam be, amelyeket ilyen hangszerelésben nem hallhattunk eddig. Nyugodtan megemelhetjük a kalapunkat Paolo Dalmoro előtt, ezeken a fuvolákon virtuóz darabokat játszani komoly teljesítmény – némelyik mai hangszeren is az…

Paolo Dalmoro – Bauer-Tarbes 5 billenytűs fuvola, 1850-60körül
Valentina Lombardo – Blüthner zongora, 1866

Paolo Dalmoro – Meyer-utánzat, 13 billentyűs egyszerű fuvola, Lyon & Healy, Chichago, 1896.

http://flautottocento.wordpress.com/audio/

https://www.youtube.com/user/flautottocento/videos

https://soundcloud.com/paolo-dalmoro

This entry was posted in Napról-napra, link, mp3 and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply