hegedűművésznő, modern és barokk hangszeren is. Koncertmester, szólista, kamaraművész és tanár - hegedűt tanít a University of Cincinnati College-Conservarory of Music-on, valamint képzett Alexander Technique tanár is, aki zenészekre specializálódott. Azt tervezem, hogy több cikket is lefordítok tőle. Kérdezhetnénk, hogyan bukkanhat fel egy fuvolás-blogon – a válasz igen egyszerű, de előbb az alábbi linkeken tanulmányozhatjuk a tevékenységét:
A művésznő személye azért érdekes, mert elég kevés olyan professzionális hangszeres előadó művészt ismerünk, aki egyben profi Alexander-os is. (A jobb oldali képen a Carnegie Hall-ban ad koncertet). Az egyetlen, akit nálunk is ismerhetek a fuvolások Gary Schocker, aki kurzust is adott néhány éve. A hölgy weboldalain rengeteg hasznos cikket, gondolatot találhatunk, főképp olyanokat, amelyek zenészeknek – így fuvolásoknak is – szólnak. Az itt következő fordítás forrása ez a link. Egy nagyon hasonló cikket már fordítottam Niall O’Riordan tollából, ezért esett a választásom erre az írásra, mint kezdő anyagra:
Hangszered szeretetével mozgasd meg a közönséget!
Amikor a hangszeredhez nyúlsz valóban tisztában vagy a jelentőségével, hogy mit érintesz meg? Vagy úgy közelíted meg, mint aki egyszerűen akar tőle valamit? Másokkal is úgy bánsz, mint a hangszeredet? Íme néhány szempont, amit érdemes emlékezetedbe idézni, amikor a hangszeredet legközelebb a kezedbe veszed: A hangszere lényegét tekintve, teljes mértékben csodálatos. Nem érdekes, hogy mennyire olcsó, vagy esetleg karcolások vannak rajta, esetleg más módon sérült, a hangszered teljességgel csodálatos. Minden alkalommal mélyen átéled ezt, amikor előveszed? Tiszteled a hangszeredet? Emlékszel arra, hogy különleges külseje és integritása van? Néhány ember hihetetlen mennyiségű időt, energiát, gondolatot és szeretetet adott hozzá, hogy megteremtse ezt a hangszert, amelynek mély története van. Megbecsülöd a hangszer küllemét és készítői munkáját? Még ha gyárban gyártott hangszerről is legyen szó, akkor is valaki megtervezte. És még ha ez egy egyszerű másolata is egy másik modellnek, menj vissza az időben és gondolj arra, hogy ennek a dizájnak története van, – megbecsülöd azt a tervezőt, aki a hangszered őstípusát készítette? Mit látsz először, amikor megközelíted a hangszeredet? Megfigyeled a színek nüanszait, a formát, és a részleteket? Érzed a hangszered különleges személyiségét, és köszöntöd őt, vagy azt feltételezed, hogy már mindent tudsz róla? Tudod, hogy a hangszered hatalmas kiaknázatlan potenciállal rendelkezik? Nem számít milyen nagy muzsikus vagy, vagy, hogy milyen rég óta játszol már, végtelen hangi és hangzásbeli kombinációs lehetőségek várnak még felfedezésre. Áhítattal és tisztelettel értékeled ezt a végtelen potenciált a hangszeredben? Amikor a hangszeredhez nyúlsz gyengéden érinted meg, mint egy újszülött kisbabát, vagy csak gondolkodás nélkül kirántod a dobozából, hogy azt tegye amit akarsz? Elengeded a feszültségeidet mielőtt a hangszerhez nyúlsz, hogy tényleg érezhesd őt? Milyen érzést vált ki belőled amikor megérinted? Tudatában vagy a textúrájának, formáinak és részleteinek? Legközelebb, amikor előveszed miért ne töltenél el néhány pillanatot azzal, hogy leülsz vele, és ha a dobozában van miért ne várnál egy pillanatot mielőtt előveszed? Jól nézd meg…! Feltételezem, hogy észreveszel valamit, amit korábban soha sem. Most… érints meg, tisztelettel és szeretettel, amit megérdemel, és ha nyitott vagy, biztos vagyok benne érezni fogsz valamit amit azelőtt nem. Kis időbe telhet amíg rájössz, de biztos vagyok benne úl élmény fog érni. Engedd, hogy a hangszer megérintsen és Te is megérinted őt. Ma már teljesen más módon tisztelem a hegedűmet, mint korábban – mert minden egyes alkalommal, amikor a kezembe veszem egy kicsit más milyennek mutatkozik. Mindössze arra van szükségünk, hogy erre emlékezzünk és minden élmény friss és új lesz. szükségünk van. A tudatosság a lényeg. Ma úgy játszom a hegedűmön, hogy némi extra időt töltöttem vele, és teljesen másképp szól. Nyitottabb és gazdagabb a hangja. Olyan különleges figyelmet fordítottam a hangszeremre, mintha egy ember lenne. Aztán úgy játszottam egy ideig, hogy elképzeltem a hangja szívből jön, szívtől szívig játszottunk, a hegedű és én …. Megható? Igen. És biztos vagyok benne, aki tanúja volt ennek a találkozásnak szintén meghatódtak. Ha valaha is csodálkozol azon mitől hatódik meg a közönség, először győződjön meg arról, hogy Te is nyitott vagy a hangszered csodáira, és kötelezzék el magukat amellett, hogy nyitott leszel és hagyod magad meghatódni. Ez az egyik módja annak, hogy a hangszerünkön játszunk. Szeretettel, Jennifer
- – - VÉGE – - -
A művésznő a bejegyzés eredeti oldalán lehetőséget ad arra, hogy tapaszalatainkat megosszuk vele – angolul.
Jennifer Roig-Francoli hónapok óta így közelíti meg a hegedűjét és Facebook oldalán számol be a tapasztalatairól… További videók