Sir James Galway írásaiból; ez a 7. cikk!
Belinkeltem néhány felvételt – ezek az eredeti írásban nem szerepelnek – a cikkben említett svéd fuvolástól, a hangfájlok az ő oldaláról jönnek; érdemes meghallgatni! Továbbá egy képet a Muramatsu EX modellről a gyártó oldaláról. Megjegyzendő még, hogy a cikk 2003ból származik, amikor még Sir James Galway Muramatsu hangszeren játszott.
See the original english article here.
(Sir James Galway - on blog ).
Original was posted by Sir James on October 29, 2003 at 01:34:05:
A fuvola anyaga
Azt hiszem ez egy kicsit zavarba ejtő. Nekem is az volt amikor írtam, de remélem segít a fuvolásoknak.
Ahogy azt észrevehetted, én soha sem ajánlok egy anyagot sem a másik ellenében, amikor fuvolákról beszélek. Ami azt illeti, nem is tudom megmondani a különbséget ha másokat hallgatok. Ezt akkor vettem magamon észre amikor egy aktív hallgató játékát figyeltem olaszországi mesterkurzusomon. Valamennyien nagyon jó fuvolások voltak és hirtelen észrevettem Noralee Garcia-t, aki egy vörös-arany billentyűs Powell platina fuvolán játszott. Az első dolog, ami megragadta a figyelmemet, hogy milyen jól néz ki ez a hangszer. Azután arra gondoltam, ha ő egy másik hangszeren játszana más hangja lenne. Nem tudhattam anélkül, hogy egy másik hangszeren is hallottam volna rögtön akkor. Ezeket az igazán kiváló fuvolásokat hallgatva az volt a benyomásom, hogy valamennyiüknek jó hangja van, tekintet nélkül arra milyen fuvolán játszanak. A skála a tanulóhangszertől a professzionális csúcsmodellig terjed. Három hallgató fuvolájára egyáltalán nem emlékszem. Az a gondolatom támadt, hogy függetlenül attól milyen minőségű a hangszerük valamennyien egyéni fuvolahangjukon szólalnak meg. Bulent Evcil Törökországból fantasztikus hangot fúj az ezüst fuvoláján, Davide Formisano, a Milanói Scala szólófuvolása varázslatosan szól az arany Muramatsu hangszerén.
Bizonyára meglepő, hogyan jutottam el ezek után a Muramatsu EX modellemhez. Nos, néhány éve Londonban a Muramatsu csapata Londonban üzletelt egy bolttal és Andrew Thompson-al, a Top Wind-től egy partit szervezett amire engem is meghívtak. Bemutatták az EX modellt, és nekem fogalmam sem volt mi is az. Megkértek játszak rajta anélkül, hogy megnézném. Tíz perc fuvolázás után úgy gondoltam, hogy ez egy jobbféle francia fuvola. olyan mint egy Louis Lot. Nagyon meglepődtem, amikor megtudtam, hogy ez EX modell. Felajánlottam, hogy rögtön meg is venném, de azt mondták nem eladó. Később, még abban az évben meglátogattam Andy Thompson-t a boltjában és elmentünk egy nagyon jó indiai étterembe, ahol azután megint feljött az EX modell témája. Volt belőle a boltjában és rögtön vettem is egyet. Az ok amiért megvettem az volt, hogy azokra a régi időkre emlékeztetett amikor még ezüst fuvolán játszottam. 1972/3ig ezüst hangszerem volt, amikor is arany fuvolát rendeltem Albert Cooper-től, hogy a Berlini Filharmónikusoknál dolgozhassak. Addig egy E. J. Albert-féle fuvolán játszottam öt évik mielőtt megvettem a Haynes ezüst, zártbillentyűs, “offset” fuvolámat, amin 1962/3ig játszottam; ekkor vettem első “inline” fuvolámat, nyitott billentyűkkel. Amikor a Berliniekhez csatlakoztam 1969ban Albert Cooper épített nekem egy ezüst fuvolát 445ös hangolással, és ezen játszottam 1972/73ig, amikor megkaptam első aranyfuvolámat Cooper-től szintén 445ös hangolással. Az EX modellen játszom azok a nagyszerű napok jutnak eszembe amikor londoni zenekarokban játszottam, fuvolaversenyeket és kamarazenét adtam elő nagyszerű partnerekkel. Valahányszor hazatérek egy turnéról előveszem a fuvoláimat és játszom rajtuk. Valamennyien különbözőek és nehéz megmondanom melyik a leginkább megfelelő nekem. Mindig azon játszom inkább, amelyik a végén a legjobban szól. Mostanában, amikor Tokyo-ban jártam ellátogattam a Muramatsu műhelybe és minden fuvolájukat kipróbáltam. Kipróbáltam az EX modellt is és minden más ezüst fuvolájukat és valamennyit nagyon kedveltem. Miután mindet kipróbáltam Jeanne azt mondta, hogy az arany fuvola jobban szól nekem. Azt mondta karakterisztikusabban szól a mostani játékstílusom rajta. Mellesleg a Muramatsu számos újítást jelentett be az év folyamán, és lenyűgözőnek találtam az ott dolgozók elkötelezettségét, hogy nagyszerű fuvolákat alkossanak. Találkoztam azzal a fickóval aki a hangnyílásokat készítette, egy másikkal aki a hüvelykujj billentyűjét, és így tovább… Mindegyikőtöknek el kéne menni és meg kellene néznie ezt a csodálatos üzemet. Megkérte a Muramatsu-t készítsen egy új fejet a platina fuvolámra, és az hiszem ez nagyon jól sikerült. Ezen játszom amióta vasárnap hazaérkeztem. Többnyire csak etűdöket játszom. Az ok amiért ezt teszem az, hogy felfrissítsem a technikámat és a stílusomat egy-egy turné után. Ezekben az etüdökben minden technikai probléma előtérbe kerül, amit napi szinten kezelni kell és tényleg szeretem őket játszani.
“This is a real knockout recording… not another flute record but a milestone in the art of flute playing.” Sir James Galway
Mielőtt a turnére indultam kaptam egy csodálatos cd-t egy fiatal svéd fuvolástől, Magnus Irving Båge-től. Meghallgattam és nagyon mély benyomást tett rám. Úgy tűnt a füleimnek mintha egy mester játékát hallanák, aki ismeri a hangszerét. Felhívtam és elmondtam neki mennyire tetszik ahogy játszik és mennyire jók a cd darabválasztásai is. Elmondta, hogy az utóbbi 15 évben ugyan azon az ezüst hangszeren játszik. Nagyon lenyűgözött és tudtam, hogy a fuvolázásnak ez a magas minősége akkor lehetséges, ha valaki ismeri a hangszerét, hosszú ideje ugyan azon a hangszeren játszik. A fuvolája egy Sankyo RS1 modell.
Sofia Gubaidulina, Sounds of the Forest for flute and piano, Bengt-Åke Lundin, piano:
Albert Roussel from Deux Poèmes de Ronsard, for flute and soprano, Madeleine Barringer, soprano:
A feleségem, Jeanne az elmúlt 22 évben csaknem minden nap hallgatja a fuvolázásomat. Szerinte a legjobban az arany szól nekem, de a többi fémeknek más a minősége. Úgy véli az arany melegebben szól nekem, és az a véleménye, hogy sz ezüstfuvola úgy szól nekem mintha a fiatal James Galway lennék. A következő héten is meg fogom kérni hallgasson meg és mondja el a véleményét újra, hogy újabb információkat kapjak. Még egy kis időre van szükségem, hogy beletanuljak a platinafuvolába.
Néha azt gondolom minden fejben dől el, és ott – a fejünkben – , ahogy az lenni szokott, több hallgató is figyel.Továbbra is kedvelem az EX modellt.
Üdvözlettel,
Sir James Galway
See the original english article here.