A közelmúltban nálunk is vendégeskedett amerikai fuvolás megosztotta néhány gondolatát.
Gary Schocker – amint azt web-oldaláról megtudhatjuk – beépítette fuvolajátékába az elmúlt 18év alatt az Alexander Techique területén szerzett tapasztalatait is. Ezt olvashatjuk: “A tanítás számomra azt jelenti, hogy megfigyelem és elemzem minden egyes fuvolás játékstílusát és fizikai adottságit, ezért módszerem mindig egyénre szabott. A tanulóval együtt dolgozva megtaláljuk azt a legkönnyebb módot, amivel a zenét fizikailag előállíthatja, de ennél még fontosabb, hogy ezáltal a zene élővé válik.”
Az alábbiakban lefordítottam néhány tippet, amelyek Gary oldalán találhatóak, és kapcsolódnak a fenti videóhoz:
⇨Amikor tanítok és gyakorlok új megoldásokat találok, amelyek mindig engem is meglepnek. Mostanában arra fókuszálok, hogyan használjuk a nyelvet helyesen vagy helytelenül. A legtöbb ember arra koncentrál, hogy nagy erővel nyomja ki a levegőt a testéből. E helyett, próbáljuk meg a nyelv tövét lazán tartani, és nem lefelé nyomni az állkapocs felé, amikor levegőt veszünk. És próbáljunk meg – ahelyett, hogy “levegőt vennénk” – csak hagyni beáramlani a a levegőt, mintha inkább pára lenne.
⇨Engedd le lazán karjaidat a tested mellé és figyeld meg ebben a helyzetben a karok természetes csavarodását. Finoman emeld fel a karjaidat, és képzeld el, hogy ugyan ezzel a könnyedséggel tartod a hangszert is. És most add ehhez hozzá a fuvolát.
⇨Emeld fel a fuvolát csak a jobb karral az arcodhoz. Add hozzá a bal kart. Van változás az egyensúlyodban?
⇨Fuvolázz egy lábon! Billentsd az egész felső testet csípőből és nem derékból. Érezni fogod a kapcsolatot az egész háton keresztül.
Gary Schocker Pomázon, a Fuvolástalálkozón – 2009
⇨Csinálj úgy kicsit az orrcimpáiddal, mintha valami rossz szagot éreznél! Ez segít, hogy a levegőt gyorsabban áramoljon, és ez nagy segítség, amikor fortére van szükség.
⇨Ahhoz, hogy eléjük a bordák nyitottságát, merevség nélkül, képzeljük el mintha ablakot nyitnánk. Valószínűleg azt érzed, hogy a tested középpontja kissé összehúzódik. És a bordák kissé szélesebbek lesznek, inkább mintha felemelkedne vagy előre mozdulna.
⇨Alapvetően kétféle légzés lehetséges: a) Gyors, rövid, amikor a nyelv inkább lebegve marad; b) Nagyobb levegővételnél a nyelvnek le kell süllyednie, de ez után mielőtt a hangot indítanánk vissza kell tenni a lebegő helyzetébe. Ehhez időre van szükség, és egy kis késés érezhető.
⇨A jó légzés érdekében: a legfontosabb, hogy legyünk jól “leföldelve” [Alexander-os kifejezés, arra, hogy legyen élő kapcsoltban a talajjal - a ford.] , a gerinc elő-oldalának hossza ne változzon. Ez azt jelenti hogy engedjük hátra menni a farokcsontot. A fuvolások általában a mély hasi részt engedik előre, és felemelik a bordákat, vagy kinyomják a pocakjukat.
⇨A [jobbkéz] hüvelykujjnak a fuvolatartás egyik szabad sarokpontjának kellene lennie. Ezért képzeljük el ,hogy a hüvelykujj be van olajozva. Jó, ha az ujjak meglehetősen egyenesek a tövük és a 2.ujjperc között.
⇨Próbálj meg parafadugót tenni az ujjaid közé, és figyeld meg, hogyan fordul el a kéz játék közben. A hüvelykujjnak nyitnia kell a tövénél, amely mélyen a kézben és a csuklóban található. Ellenőrizd a jobb csukló irányát, amelynek rugalmasnak kellene lennie, és így vagy úgy de nehéz részeknél hajlamos bezáródni.
⇨A jobb karról: játék közben gondolj úgy a kezet pozíciójára, mintha kezet fognál. Kerüljük el, hogy a kéz a hüvelykujj irányága elforduljon. Ez történik amikor a mutató ujj balra dől, holott a kéz súlypontja inkább a gyűrűs ujjnál van.
~Gary Schocker~