J.S.Bach ~ a-moll partita
Egy korábbi írásművemben már elméláztam azon milyen problémákkal kell szembesülni annak – tanulóként avagy tanárként – aki nekilát az a-moll partitának, különösen annak nevezetes Allemande tételének. Akkor több különféle hangszeres verzió mellett neves fuvolások sajátos megoldásait mellékeltem.
Hosszas fejtörés után itt és most két egymástól eltérő koncepció került egy posztba, amelyben egy fuvolás – éspedig igen neves és kitűnő fuvolás – valamint egy teljesen más hangszeres területről érkező művész áll neki a tételnek mesterkurzus keretében.
Az első anyagban Dieter Flury – a Wiener Philharmoniker szólófuvolása volt 1981től – tanítja az anyagot a Carnegie Hall Master Classes sorozatban, hiszen a fuvolaművész, bár a zenekartól nyugdíjba ment szóló- és tanári tevékenységét továbbra sem adta fel.. sőt… Sajnos az anyag nem tűnik teljesnek (alig 20 perces), de így is elég jó képet kaphatunk milyen irányba terelgeti alkalmi növendékét – Annie Wu-t – Dieter Flury.
A másik videó kicsit hosszabb, abban Benjamin Zander, karmester okítja alkalmi tanítványát, Carlos Aguilar-t a tételre. A karmester egyébként a Boston Philharmonic Orchestra művészeti vezetője és külön sorozatban foglalkozik fiatal művészekkel, a legkülönbözőbb hangszereken és művekkel. Benjamin Zander egyébként csellózni tanult, korábban pedig Benjamin Britten-től tanult zeneszerzést, valamint Gustav Holst lányától zeneelméletet. Megközelítése azért lehet érdekes, mert eleve más nyomvonalon indul el, mint egy fuvolás.
Számomra mindkét videó igen gondolatébresztőnek és hasznosnak bizonyult, viszont személyes reflexióimtól ezúttal megkímélném a Kedves Olvasót. Beszéljenek az anyagok önmagukért, nem is fűznék hozzá többet, hanem inkább mellékeltem egy kottalapot a könnyebb követhetőség kedvéért, csak az elsőt, ott úgy is eldől minden…