Hihetetlen, hogy milyen gyorsan telik az idő – már el is telt két év az első Budapest Flute Academy óta! Anno – 2016ben – azt írtam ez lesz az utóbbi 10-15 év legfontosabb fuvolás eseménye – hitem szerint így is lett, ezt megerősíthetik azok is akik ott voltak - és most egy kicsit bajban vagyok, mert nem tudok újabb, erősebb jelzőket találni. Úgy tűnik sikerül még egy lapáttal rátenni a korábbi eseményre, mert az idei fesztiválprogram nagyon gazdag, legjobb ha időrendi sorrendben tekintjük át a majdnem három nap eseményeit.
Első nap – május 26, szombat – BMC, Mátyás utca 8
15.00 ~ A nyitó program a lipcsei Quintessenz fuvolakvintett workshopja fuvolaegyüttesek számára – ez teljesen újdonságnak tekinthető kezdeményezés, és a program a nálunk is kibontakozóban lévő fuvolaegyüttes-kultúra alakulásához igyekszik segítséget nyújtani. Az együttes tagjai valamennyien foglalkoznak egy adott együttessel, ami nem csak kuriózum, de vélhetően igen hatékony munkát is lehetővé tesz.
A Quintessenz egyik tagja Anna Garzuly-Wahlgren, akit az én generációmnak aligha kell bemutatni – nekünk Garzuly Anna – , de a fiatalabbak nem biztos, hogy ismerik.
A szombathelyi születésű művésznő Kovács Lóránt osztályából, Zeneakadémiai tanulmányai közben nyert felvételt Münchenbe, Paul Meisen-hez, majd ezt követően Jeanne Baxtresser tanítványa ként végzett a new york-i Manhattan School of Music-ban. Számos eredményes versenyrészvétel után a Gewandhausorchester szólófuvolás posztján állapodott meg. Ha jól tudom ő az első magyarországi születési fuvolás, aki a Carnegie Hall-ben is bemutatkozott – a rendszerváltás utáni időkben mindenképpen.
Quintessenz Wieniawski ~ Scherzo-Tarantelle
Ezt követi 17 órakor Gareth McLearnon fuvolazenekari workshop-ja, korábban már utaltam rá mi várhat ott a résztvevőkre, érdemes tehát visszatekinteni.
18.00 ~ Kora este Sandrine Tilly koncertjét hallhatjuk, amely a francia fuvolarepertoár élvonalának darabjait tartalmazza, de hallhatunk az ezeken az oldalakon mostanában tárgyalt Takemitsu Voice-t is! Itt jegyzem meg, hogy valamennyi előadó szólókoncertjén lesz szólódarab is, ami eléggé ritkának mondható és igen szerencsés egybeesés. De nézzük a teljes műsort: 1) Debussy Syrinx, 2) Gaubert Nocturne és Allegro scherzando, 3) Poulenc Szonáta, 4) Takemitsu Voice, 5) Dutilleux Szonatina.
Debussy ~ Syrinx
Sandrine Tilly a toulouse-i l’Orchestre National du Capitole szóló fuvolása és a Institut Supérieur des Arts de Toulouse fuvolaprofesszora. A művésznő a párizsi Conservatoire-ban fejezte be tanulmányait, Pierre Yves Artaud tanítványaként. Világszerte rendszeresen ad mesterkurzusokat és szólókoncerteket kamarazenei formációjában is, rádió és televízió adások szerepelője, valamint fellép duót alkotva Anne Le Bozec zongoraművésznővel (Duo Tilly-Le Bozec) is. Sandrine Tilly a Verne Q Powell Flutes művésze.
Itt jegyezném meg, hogy a fesztivál ideje alatt a fellépő művészekhez tartozó gyártók is képviseltetik magukat, jelesül a Wm. S. Haynes Flutes, a Powell Flutes, a Yamaha, valamint a Mancke Headjoints és a Adams European Flute Centre is. Aki tehát a “fuvolakóstolgatást” szereti annak is jut bőven lehetőség…
19.00 ~ Tulajdonképpen egy két félidős estet hallhatunk Anna Garzuly-Wahlgren és Marina Piccinini részvételével. Anna Garzuly-Wahlgren koncerjén is hallhatunk szólókompozíciókat, egészen pontosan három művet, úgy mint Kurtág György Hommage á Johann Sebastian Bach, valamint Doloroso, és nem utolsó sorban Eötvös Péter Cadenza ( “Shadows”) című művét. A nyitó mű Mendelssohn Rondo Capriccioso , a záró darab a Prokofjev Szonáta.
Kurtág ~ Hommage á J.S.B.
20.00 ~ Marina Piccinini koncertje lesz a nyitó nap fókuszpontjában – a művésznővel korábban már foglalkoztam (itt találunk egy kis visszatekintést), az ő műsorában Michael Colgrass “The Wild Riot of the Shaman’s Dreams” című szólódarab is helyett kapott (itt hallgathatunk bele), amely nyilvánvaló módon hazai bemutató lesz. Valamint elhangzik egy, a fuvolarepertoárba is helyet kérő mű, Richard Strauss Op. 18-as hegedű-zongora szonátájának fuvola verziója, természetesen a művésznő adaptációjában.
Paganini Caprice ~ részlet
Marina Piccinini a világ vezető fuvolaművészeinek egyike, személyében olyan világsztárt köszönthetünk, aki első alkalommal mutatkozik be nálunk. A kezdeti lépéseket leszámítva szinte teljesen autodidakta volt egészen addig, amíg tizennyolc évesen felvételt nyert a new york-i Julliard School-be Julius Baker osztályába, majd később Jeanne Baxtresser-nél és Auréle Nicolé-nál folytatta tanulmányait. Rendszeresen fellép a világ vezető zenekaraival és kamaraművészeivel, és olyan fesztiválok rendszeres vendége, mint a Marlboro Festival vagy a Saito Kinen Festival, ahova Seiji Ozawa személyesen hívta meg, továbbá Valamint Boston Symphony és a New York Philharmonic vendég-szólófuvolása is. Számos lemezfelvételt készített többek között zongoraművész férjével, Andreas Haefliger-el. Marina Piccinini támogatja a modern fuvolaművek megszületését is, és jelenleg a baltimore-i Peabody Institute professzora.
http://www.marinapiccinini.com/
21.00 Este Geoff Warren Jazz koncertjére, ő nem először jár nálunk, a jazz-fuvolaművész az Egyesül Királyságból érkezik a Fesztiválra. Jazzhangversenyén magyar jazzkiválóságok csatlakoznak hozzá - Szendőfi Péterrel, Fónay Toborral és Tálas Áronnal alkot majd formációt.
http://www.geoffwarren.com/site/
Geoff Warren & Enrico Zanisi duó
Második nap – május 27, vasárnap – Ádám Jenő Zenesikola, Köztelek utca 8
A vasárnap szakmai szempontól “főfogásnak” tekinthető, amelyben a részvevők verbálisan is kinyilvánítják nézeteiket a helyes fuvolajátékot illetően – más szavakkal: kurzusokat tartanak. Nézzük sorra:
9.30tól Marina Piccinini mesterkurzusát hallhatjuk egészen 13.30ig – innentől Sandrine Tilly-é a főszerep.
15.30kor “Meet the maker” címszó alatt Tobias Mancke-val találkozhatunk, aki természetesen fuvolafejeit is elhozza – ő is már járt nálunk és kellemes emlékeket őrizhetnek azok, akik akkor kipróbálták fuvolafejeit.
16 órától egy másik elméleti előadás következik “Your Flute, Your Sound, Your Personality!” címmel, amelyet Peter Swinkels, az Adams Flute Centre vezetője tart.
A délután felfrissülést 17 órától Ittzés Gergely biztosítja, aki így vall koncertjéről: “Képzeljünk el a csapat zenészt kezükben a legkülönfélébb fuvolafélékkel. Nemzeti viseletükbe öltözötten állnak sorba, és türelmetlenül várják a pillanatot, mikor a közönség elé léphetnek, hogy bemutassák saját, szeretett zenéjüket. Azonban azt a feladatot kapták, hogy mindannyian ugyanazt a világszerte ismert dallamot adják elő saját stílusukban“. A folytatást itt találjuk.
Ittzés – L’effet Doppler
Kora este, 18 órakor a Quintessenz Leipzig Flute Ensemble koncertjét hallhatjuk először Budapesten.
Harmadik nap – május 28, hétfő – BMC, Mátyás utca 8
A harmadik nap is tartogat érdekességeket. Garzuly Anna mesterkurzusa reggel 8.30tól délig tart, vele párhuzamosan pedig a Quintessenz együttes egy másik tagja Gudrun Hinze tart piccoló mesterkurzust – ez utóbbi kezdeményezés is újdonságnak számít – befejezésül az ő videóját illesztettem be:
Daniel Dorff – TWEET for solo Piccolo